Kategoriler
Genel İlişki Odaklı Veri Analizi İş Zekası

Verileri 360 Derece Görmek

Etkili bir veri analitiği için, sistem hangi amaç doğrultusunda kurgulanmış olursa olsun verileri 360 derece görmek, detayların kaçırılmaması, bilgi ve içgörülere ulaşılması ve potansiyellerin keşfi için oldukça önemli.

Bu bütünsel yaklaşım aslında 360 derecelik müşteri görüşünün elde edilmesi olarak birçok kaynakta karşımıza çıkıyor ve bir müşterinin ya da potansiyel müşterinin ürün ya da hizmet satın alması için kurumla nasıl etkileşim kurabileceğine dair içgörülerin elde edilmesini amaçlayan bir konsepti tanımlıyor. Bu amaç doğrultusunda çeşitli kaynaklardan gelen verilerle müşterilerin tam bir görünümünün ortaya çıkarılması hedefleniyor. Tahmine dayalı analitik araçları gibi araçlar mevcut platformlara entegre edilerek herhangi bir kişiye tek bir arayüzde bütünsel bir bakış açısı sağlıyor. Bu da mobil cihazlar, müşteri desteği sistemleri, çevrimiçi topluluklar, sosyal medya platformları vb. gibi müşterilerin etkileşimde bulunduğu kaynaklardan alınan verilerin analiziyle mümkün oluyor. Kişilerin 360 derecelik görünümünün elde edilmesi için yapısal ve yapısal olmayan verilerin anlamlandırılması ve birleştirilmesi gerekiyor. Bu da güçlü bir veri analitiği stratejisi gerektiriyor. Yazımızda, bu amaçla kullanılan bazı yöntemleri ele alıyoruz.

Federated Search: Tüm Sorgular Tek Bir Arayüzde

Federated search, kullanıcının tek bir sorguyla birden fazla farklı veri kaynağında arama yapmasını sağlayan bir teknik olarak tanımlanabilir ve tam Türkçe karşılığı olmamakla birlikte “birleştirilmiş arama” olarak çevrilebilir. Bir veya daha fazla veri kaynağından sonuçlar toplanarak, tüm sonuçlar tek bir kullanıcı arayüzünde listelenir ve kullanıcılar tek bir aramayla ağ sürücüleri, intranetler, depolar ve web siteleri gibi birçok kaynaktan gelen sonuçları görebilir. MacOS Spotlight ya da Windows aramalarında bir sorgu yazdığımızda, arama motoru farklı kaynaklardan alınan uygulamalar, web sayfaları, kişiler ve belgeleri tarayarak bu kaynaklardan gelen sonuçları önümüze çıkarır. Bu, klasik bir federated search örneğidir.

Federated Search, Verileri 360 Derece Analiz Edebilmek İçin Neden Önemli?

CMSWire’ın* araştırmasına göre kurumların sahip olduğu verilerin %90’ından fazlası yapılandırılmamış, binlerce belgenin içinde saklı ve sorguların %60’ından fazlası sorgulanmak için en az 4 farklı veri kaynağı gerektiriyor. İşte bu noktada federated search tüm verilerin keşfi ve bütünsel incelenmesi için oldukça önemli oluyor. 

Federated search ile veriyi 360 derece görüntüleyebilmenin öenmini Datactive ürünümüz üzerinden açıklayabiliriz. Datactive, kişilerin arasındaki gizli bağlantıların keşfedilmesine yönelik bir analiz sistemi olduğu için kişilere bütünsel bakabilmek doğru sonuçlara ulaşılabilmesi açısından oldukça önemli. Bu da farklı veri kaynaklarındaki verilerin tek bir arayüzde ve tek seferde görüntülenmesini gerektiriyor. Burada kendi geliştirdiğimiz DQL (Datactive Query Language) sorgu dili devreye giriyor. Arama yapılan herhangi bir kişiyle ilgili, araştırılan konuya göre, araba, telefon kaydı, banka hesabı, hesap işlemleri, aile bilgileri gibi verileri tek bir arayüzde farklı kaynaklardan sorgulayarak, yine anında tek bir arayüzde görüntülemek mümkün oluyor.

İş zekâsı sistemlerinde de aranılan herhangi bir konu ile ilgili tüm verilere tek seferde ulaşılabilmesi gerekiyor. Kurguladığımız iş zekâsı sistemlerinde yer alan akıllı arama (smart search) özelliği, aranılan bilgiyi birçok farklı kaynakta sorgulayarak sonuçları listeliyor ve tüm paneli girilen bilgiye göre güncelliyor.

Akıllı Arama (Smart Search) Özelliği

Veri Keşfi (Data Discovery) “Bilinenden Bilinmeyene”

Her ne kadar kulağa mantıksız gelse de “bilinenden bilinmeyene” olarak tanımlarken herhangi bir yanlış yapmadık 😊 Bildiklerimiz doğrultusunda yapacağımız bir sorgulamada, karşımıza çok farklı ve çeşitli sonuçlar çıkabiliyor. Bu noktada da veriyi “keşfe çıkmak” gerekiyor. Veri keşfi bir araç değil, verilerde görsel olarak gezinerek veya gelişmiş analitik uygulamaları kullanarak veri öngörülerini ve kalıpları ortaya çıkarmaya yönelik kullanıcı odaklı bir süreci tanımlıyor.

Örneğin kişilerin tespiti için, eldeki bilgilerle Datactive üzerinden soru yapıldığında, karşımıza birçok farklı sonuç çıkabilir. Dolayısıyla aslında bilinenle bilinmeyene doğru bir keşife başlamış oluyoruz. Bu noktada Datactive’i güçlü bir analiz sistemi yapan da verilerin 360 derece görüntülenebildiği kapsamlı bir veri keşfi sunması. Bunu da ilişki odaklı veri görselleştirme, çeşitli detaylandırma ve genişletme seçenekleri ve dinamik filtreleme özellikleriyle sağlıyor.

Amaç her ne olursa olsun veri keşfi sunan tüm sistemler aşağıda özellikler mutlaka içermeli;

  • Kurum içi kullanıcıların kolaylıkla kullanabilmesi için işlemler kod yazmadan gerçekleştirilebilmeli.
  • Farklı veri kaynaklarına bağlanabilmeli.
  • Genellikle farklı kaynaklardan gelen verileri birleştirme gibi veri hazırlama ve modelleme yetenekleri sağlamalı.
  • Zengin görselleştirme seçenekleriyle verilerin kolay anlaşılmasını desteklemeli.  
  • Veri keşfi sürecinde verilerin detaylandırılması gerektiğinden, etkileşimli veri görselleştirme sunmalı.

Bu yaklaşımlar, verilerin tek bir arayüzde 360 derece incelenebilmesini destekler ve veri analitiği sistemlerinin ana omurgasını oluşturur. Ürün ve çözümlerimizin tamamı, verilerin bütünsel analizi için ele aldığımız tüm bu özellikleri ve daha fazlasını karşılayan veri analitiği sistemleridir. Detaylı bilgi için ürün sayfalarını ziyaret edebilir, bizimle iletişime geçebilirsiniz.  

Kaynaklar:

sinequa

algolia

laserfiche

bi-survey

omnisci