İş zekâsı çözümlerimizden bahsederken “yeni nesil iş zekâsı” ve “en modern karar destek sistemi” gibi tanımlar kullanıyoruz. Aslında bu “yeni nesil” ve “en modern” sıfatlarının altında ciddi bir dönüşüm yatıyor.
Bu tanımlar, eski karmaşık iş zekâsı ve raporlama süreçlerinin yerine çok daha kolay kullanım sunan ve kurumlardaki tüm birimlerin kullanımına uygun olarak geliştirilen bir sistemi işaret ediyor: Self servis iş zekâsı (self-service business intelligence).
Self Servis İş Zekâsı Nedir?
Self servis iş zekâsı, kullanıcıların iş zekâsı, veri madenciliği ve istatistiksel veri analizi gibi teknik bilgi birikimine ihtiyaç duymadan kurumsal verilere erişmesine ve bunları analiz etmesine olanak tanıyan bir yaklaşım. Geleneksel iş zekâsı uygulamalarında raporlar, iş zekâsı analistlerinden talep ediliyor ve bu süreç hem zaman hem de veri kaybına neden oluyor. Self-servis iş zekâsı sistemleri ise, kurum içindeki kullanıcıların verilere kolay erişimine, verileri filtrelemesine, analiz etmesine ve görselleştirmesine olanak tanıyan arayüzler sağlıyor.
Geleneksel İş Zekâsı Vs. Self Servis İş Zekâsı
Self servis iş zekâsı sistemlerinin bu süreçleri nasıl daha kolay hale getirdiğini kavrayabilmek için, geleneksel olarak tanımladığımız yöntemle karşılaştırmamız gerekir. Geleneksel iş zekâsı sistemlerinde süreçler IT departmanlarınca yürütülür. Bu süreç ise şu şekilde işler; satış, finans, insan kaynakları gibi departmanlar verilerini depolar ve analistlerden performans raporlarını, eğilimleri ve diğer raporlar için gerekli verileri sorgulamasını talep eder. Ancak sürecin bu şekilde yürütülmesi ciddi bir zaman kaybına neden olduğu için ilgili departmanların içgörüye ulaşmasını, dolayısıyla karar verme süreçlerini yavaşlatır. Self-servis iş zekâsı sistemleri ise bu süreçleri son kullanıcıda çözmeye odaklanıyor. Veri ekipleri ve IT çalışanları yine verilerin nasıl depolandığı ve yönetildiği konularını yönetiyor ve analistler veri madenciliği veya modelleme projelerini derinlemesine inceliyor. Ancak self servis iş zekâsı ile birlikte kurum içindeki departmanlar, verilere çok daha rahat erişebiliyor, değerlendirebiliyor ve raporlarını oluşturabiliyor. Veriye hızlı ve kolay erişim departmanlara, dolayısıyla kurumlara hızlı karar verme yeteneği kazandırıyor. Bu durum kurumların daha çevik hareket etmesine ve pazarda rekabet üstünlüğü kazanmasına veya sürdürmesine olanak tanıyor.
Self Servis İş Zekâsının Avantajları
Self servis iş zekâsı araçları, merkezi bir veri modeli kullanıldığında en iyi performansı gösteriyor. Bu durum, veri paylaşımı için daha güvenilir bir ortam sağlıyor çünkü kurum içindeki herkes içgörüleri keşfetmek için aynı ölçümleri ve boyutları kullanıyor. Ayrıca merkezi veri modeli kullanımı, verilerin daha görünür olmasını ve ekiplerin daha şeffaf çalışmasını da sağlıyor. Self servis iş zekâsı kullanıcılarının veri analisti olarak eğitilmesine de gerek yok. Çünkü kullanıcı dostu olarak geliştirilen bu sistemlerle kullanıcılar sorguları kendileri çalıştırabiliyor ve kendi veri görselleştirmelerini, tablolarını ve raporlarını rahatlıkla oluşturabiliyor. Bu durumda kullanıcıları sadece verileri anlamak ve yorumlamak konusunda eğitmek yeterli oluyor.
Self servis iş zekâsı sistemleri IT ve analiz birimlerinin de daha etkili çalışmasını destekliyor. Kullanıcılar kendi analizlerini yapabildikleri için, veri analistleri ve IT ekipleri zamanlarını kullanıcılar için veri setlerini seçmek ve karmaşık sorgular oluşturmak gibi daha teknik ve detay gerektiren konulara ayırabiliyor.
Self servis iş zekâsı sistemlerinin avantajlarına genel hatlarıyla bakacak olursak:
– İçgörülerin daha hızlı yakalanması ve bu doğrultuda kararlar alınması
– İçgörülerin daha hızlı yakalanması ve bu doğrultuda kararlar alınması
– Yüksek veri raporlama kalitesi
– Zamanında gerekli iç görülere sahip olmanın getirdiği rekabet avantajı
– Kuruluşların veri-odaklı dönüşümlerinin hızlanması
– Gelişmiş veri okuryazarlığı
Belirttiğimiz gibi self servis iş zekâsı, verilerin birden çok ekip tarafından erişilebilir olmasını sağlıyor. Bu sürecin sağlıklı yönetilebilmesi için de kurumsal ihtiyaçlara göre sistemin ve arayüzlerin kurgulanması gerekiyor.
Doğru bir sistemin özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz;
– İlgili verilere erişim için farklı veri kaynaklarına bağlanmalı,
– Veri paylaşımı ve iş birliklerini desteklemeli,
– Güçlü veri modelleme ve iyileştirme yetenekleri olmalı,
– Anlık veri akışını desteklemeli ve harita tabanlı olmalı,
– Mobilde ve diğer cihazlarda da rahatlıkla çalışabilmeli.
Tüm bu ihtiyaçlarınızı ve daha fazlasını karşılamak için en güncel teknolojiyle geliştirilen ThothBI, kuruluşunuzun mevcut veri mimarisine uyumlu olarak kolay kullanım sunan arayüzü ve veri görselleştirme yetenekleriyle size self servis iş zekâsı sisteminin tüm yeteneklerini sunar.
ThothBI ile kurumunuzun veri odaklı dönüşümünü desteklemek ve rekabet ortamında önde olmak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.